ZO111 Lopj mint egy művész!

A lábatlankodás intézményesítése

🔫Háborús játékok a békéért?

🌼Pikmin az új Pokemon?

🥽A VR lesz a magányosság jövője?

🚯Zöld szemétégetés a tengeren?

Ezt, és ennél is többet megtudhattok ebből a részünkből!

A ZÁRTOSZTÁLY PODCAST 111. ADÁSA

Ezen a héten Marcsi, az insprl.hu alapítója, régi harcostársunk tette tiszteletét a Zártosztály virtuális stúdiójában. Elbeszélgettünk vele a békés játékokról, a magányosság jövőjéről, az új VR meeting lehetőségekről, a szuperzöld energiáról, majd felgyújtottuk az óceánokon lebegő szeméthegyet, mert akkor kevesebb mikroműanyag juthat a tengerekbe.

Heti egyik meglepetéshírünk volt, hogy az Epic megszünteti Kínában a Fortnite-ot. Az első meglepetést az okozta, hogy egyáltalán volt ilyen, a másodikat pedig az, hogy megszüntetésre kerül. Mint kiderült, nem véletlenül nem tudtunk a létezéséről: a kínai szabályozásoknak megfelelően ugyanis a játék sokkal békésebb volt, mint az eredeti, hiszen ott tilos az erőszakos játékokat online terjeszteni. Emiatt a fejlövéssel kezelt vagy felrobbantott kieső játékosok egy virág átadásával, az ‘Adj egy esélyt a békének!’ kiáltással integetnek búcsút, a címe pedig “Játék a békéért” volt. Mivel a szabályozás a mikrotranzakciókat és az online piactereket is tiltja, egyértelmű, hogy nettó veszteség lehetett a játék az Epicnek!

Korábban beszéltünk a szegedi szuperhősről. Pick-man (ejtsd pikmin) visszatér, méghozzá sokadmagával! A Niantic játékában a cuki kis lényeket lehet irányítani, akik séta során gyűjtögethetők össze. Ez az AR játék a Pokemon Go töretlen sikerét meglovagolva szeretne betörni a sétálni vágyók szívébe, hiszen ahova lépünk pikminek borítják zöldbe és virágba a várost. A kis lényecskék még jelenleg semmit sem csinálnak, csak követnek, ugyanakkor előkészületben vannak további fejlesztések, amik során elképzelhető, hogy az eredeti Gamecube játék szellemében küldetésekre lesznek küldhetők, amiről esetleg nem is mind tér vissza.

A tavalyi világszintű izolációs kísérlet, avagy a 2020-as karanténintézkedések, kapcsán folytatott kutatások során vizsgálták, hogy milyen hatással bír a VR és a nyílt világú játékok azokra, akiket az elszigeteltség miatt folyamatos, erős stressz ér. Ezek a képzelt világok a kutatások szerint segítenek a kialakuló tünetek csökkentésében és segítik a kapcsolódó szorongás oldását.

Nagyon örültek ennek a hírnek a tudósok, hiszen ezzel a hosszú távú űrrepülések egyik ketyegő pszichológiai bombáját tudják hatástalanítani! Igaz, ez már a hatvanas évek orosz sci-fi műveiben is szerepelt megoldási alternatívaként, valamint a hasonló korszakból származó Star Trek holodeckje is hasonló (és kiképzési) célokat szolgált, de néha a tudományos életnek kell pár évtized, hogy leüljön egy jó könyvvel kikapcsolódni! A marsi utakra készülő több hónapos izolációs gyakorlaton így már talán használni is fogják a virtuális valóság adta lehetőségeket.

A mai VR beviteli eszközök eléggé gyatrák, a tervezett mozgásunkat gombok, tekertyűk segítségével kéne átvinni a virtuális térbe, ami a nagyobb mozgásoknál finomabb bevitelet nem igazán tesz lehetővé. Szerencsére Meta Mark Zuckerberg nemrégiben bemutatott egy olyan anyagot, amely mágneses indukcióval a testünk minden rezdülését képesek digitalizálni. Így lehetőség nyílik finommotoros mozgások lekövetésére is, amivel új dimenziók nyílnak a virtuális világunkban. Mi ebből természetesen a virtuális tehénfejés és a finommotoros mozgást megtanuló mesterséges intelligenciával megáldott robotok témakörét jártuk elsősorban körül.

A Zártosztály gumiszobájában is jól jönne néha a szorongás csökkentésére valami VR eszköz. Ez egy biztonságos tér, ahol nem igazán tudunk kárt tenni magunkban. Nem úgy, mint az általános VR felhasználó, aki a dohányzóasztal csücskében megannyiszor képes a lábujját eltörni, nem is beszélve a kevésbé statikus akadályoktól, úgymint robotporszívó, labrador vagy kisgyerek. Rossz pillanatban érkezve, a kontrollerrel akkora maflásba futhatnak bele, hogy megtapasztalják milyen volt belefutni egy galeribe a Klauzál téren az átkosban. Ennek a problémának az elkerülésére az Oculus fejlesztői térérzékelős újításokon dolgoznak, így a mozgástérbe bebandukoló vak komondorok rózsaszín derengéssel, mintegy szellemképként jelennek meg a felhasználók látóterében. Továbbgondolva, lehetne ebből világhódító légyelkapó játékot, valamint ha már ott tartunk, akkor szuperképességként a házba tévedt tücskök megtalálását lehetővé tevő alkalmatosságot is csinálni, ne álljunk meg itt!

A Microsoft is felszállt a metaverzum felé tartó vonatra, méghozzá csoportos jegyet vett, hogy a Teams is útra kelhessen az új világ felé. A jövő meetingjein nem csupán három dimenziós avatárokkal lehet megjelenni a csavegőszobában, de lesz lehetőség teljes virtuális tárgyalók megjelenítésére is, amikor a megosztott tartalmak a meetingroom falára varázsolódnak. Marcsi, aki munkája nagy részét tábla előtt rajzolva tölti, is megnyugodhatott, hogy a táblaképet kamerával ugyanúgy ki lehet rakni a VR szobába. Egy másik problémakör a virtuális bekészítés (kávé, pogácsa) aminek feloldására a karantén során bevált, futárral személyre szólóan házhoz szállított megoldást tartottuk megfelelőnek. Szerencsére a MicroSoft nem feledkezett meg arról, hogy az emberek nagyon rászoktak arra, hogy csak felül öltözzenek fel, így az avatárok csupán félig látszanak, mintegy törzsközönséget alkotva. Derék dolog volt tőlük! A fölösleges résztvevőket pedig nyugodtan el lehet küldeni, hogy ne lábatlankodjanak ott, ahol nincs keresnivalójuk.

Két forradalmi energetikai és környezetvédelmi hírrel is foglalkozunk, amik sajnos jelenleg még csalódást keltően banálisnak tűnnek. Részint az élelmiszer melléktermékek vizsgálata során az élermiszervegyészek párhuzamot találtak az akkumulátorok alapanyagai és a hulladékok összetétele között. Az akkumulátorok ugyanis savas elektrolitokat és grafit anódokat tartalmaznak, míg az élelmiszer melléktermékekből lehet savakat előállítani, valamint megdöbbentő módon a növények jelentős része tartalmaz szenet is! A felismerést az a 450.000 dolláros ösztöndíj tette lehetővé, amely az energiatárolás kérdését feszegeti. A kutatás első évének eredményeit egy középiskolás kémiakönyv segítéségével meg lehetett volna oldani. Kíváncsian várjuk, hogy a hátralevő két év alatt sikerül-e megküzdeni a tényleges problémával, hogy ezeket ipari mennyiségekben, megfelelő minőségben, költséghatékonyan legyenek képesek előállítani.

A másik egy szuperzöld kezdeményezés az óceáni szemétszigetek felszámolására. A jelenlegi megközelítésben kihajóznak San Francisco kikötőjéből, felpakolják a szemetet hajóra, majd visszaviszik a szárazföldre kirakodni, ahol kiválogatják és feldolgozzák. Ehelyett egy olyan megoldást találtak fel, amiben a begyűjtött műanyagot már a hajón, nagy nyomáson és hőmérsékleten olajjá alakítják. Ezt helyben felhasználhatják a hajó üzemeltetéséhez, valamint az átalakító berendezés működtetésére. Igaz, ezzel gyakorlatilag elégetik a műanyagokat, de legalább az oda-visszaút üzemanyagával kevesebb károsanyagot bocsátanak ki. A jövőben automatizált úszó szemétégetőket vizionálunk, amelyek emberi közreműködés nélkül képesek ellátni a begyűjtés és égetés feladatait.

Marcsi az adás során felhívta a figyelmünket, arra, hogy csak a jövőben talán megvalósuló kutatások, ötletek voltak a terítéken, így mellényzsebünkből előhúzunk egy megvalósult találmányt is. A miniatűr, Ctrl, C és V gombokat tartalmazó billentyűzet eredetileg a kezdő programozók kifigurázására volt készítve, akik a fórumok bejegyzéseiből szerzik be mindennapi betevő kódsoraikat. A háromgombos eszköz azonban megvalósult és már potom 29 dollárért a miénk lehet! A mostanában nagyon felkapott gyorstalpaló programozó-átképzések mellé lehetne adni a végzősöknek!

Ápolt

avatar
Benedict Waldorf
avatar
Charles Statler

Látogató

avatar
Marcsi

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük