ZO102 Mentődrónok és vérlovagok

Ki menti meg a robotkajafutárt?

Az iskolaév kezdetével felélénkült a technológiai szakma is. Vendégünkkel így nagy utazást teszünk az űrszemetelés témájától az orvosi segélynyújtás meggyorsításáig számos érdekfeszítő témában, míg a végén a láncot le nem dobjuk mi is.

a Zártosztály Podcast 102. adása

Heti adásunk vendége a Főnökkezelési kézikönyv írója, az irodista.hu blog írója: Marjai Viktor. Mivel a főnökeink kezeléséhez mi nem értünk, behúzzuk hát őt is a technológia és az ipar híreinek ingoványába, hiszen ott kigyenlítődnek az erőviszonyaink és mindannyian csak botladozunk.

Meglepetésként ért minket, hogy Elon Musk szarkasztikusan nyilatkozott az űrversenyben őt személyesen megelőző, de amúgy űrüzletileg kissé lemaradozó Jeff Bezosról. A Blue Origins két témában is jogi oldalra terelte az ügyeit. Részint az FCC-nél panaszolta be a SpaceX Starlink műholdjainak a tervezett pályakonfigurációját, részint a NASA felé tiltakozik, ami miatt alulmaradt a holdjáró tenderen. Musk ezt úgy kommentálta, hogy Bezos nyugdíjba vonult, hogy hátralevő életét a hobbijának, a pereskedésnek szentelhesse. Istenem, hát fagyizás közben megteheti!

Űrkuka

A modern űrversengés eredményeképpen kritikusan megnövekedett az orbitális pályán keringő szemét mennyisége. Ezek a száguldó darabkák folyamatosan veszélyeztetik az ember által okkal felküldött eszközöket, így az űrtávközlést, geolokációs, mélyűr, meterológiai és egyéb megfigyelő műholdakat. Az Európai Űrügynökség emiatt szemetesűrhajók bevetését tervezi, ami szépen belökdösi a légkörbe a fölösleges eszközöket. Pedig ezek egyesítésével egy Hold 2.0 nyersanyagbányát lehetne létesíteni. Szerintünk egy “lomtanítás holnap délután” táblával megoldható lenne a probléma, hiszen akkor az erre szakosodott üzletág minden fémtartalmú objektumot egy éjszaka alatt begyűjtene, az FKF pedig a maradékot pillanatok alatt tisztára sikálná!

Ha már szemét, nem mehetünk el szó nélkül a Windows 11 friss hírei mellett sem. A világ biztonságossá tétele jegyében a népszerű operációs rendszer következő verziója csak maximum három éves processzorokkal illetve bekapcsolt TPM 2.0 biztonsági eszközzel lesz telepíthető. A világ nagyot nyelt és elkezdte a hardver frissítésekre félrerakni a pénzét. Elsőként a használható processzorok körét bővítette a redmondi óriás, majd bejelentette, hogy kézzel azért fel lehet majd bármire húzni az új verziót. Az apróbetűs részben szerepel csupán, hogy az így telepített eszközök nem fogják a frissítéseket magkapni. Tehát akiknek frissebb a hardvere, azoknak valóban biztonságosabbá válik a rendszer, míg a világ nagyobb része egy ketyegő biztonsági kockázatra ül rá. A műsorban megállapítottuk, hogy hármunk közül egyikünk sem rendelkezik olyan eszközzel ami frissíthető lenne, de szívesen elfogadunk ilyent!

De a Windows 11 Android támogatása is némi csorbát szenvedni látszik. Egy halk bejelentésből kiderült, hogy a belengetett Amazon Appstore és az Android-os alrendszer támogatása mégsem kerül bele a kiadáskor az operációs rendszerbe. Így azoknak a tömegek, akik a megszokott Androidos játékaikat nagyobb képernyőn szeretnék élvezni, vagy éppen Balogh Petyát néznék a TikTokon, még várakozniuk kell.

Nem úgy mint a Samsung Watch új verzióinak a tulajdonosainak! Knight Riderből ismerős órával beszélgetés végre valósággá válik. Az Samsung Watch 4 órákba ugyanis walkie-talkie képesség érkezik, ami lehetővé teszi, hogy olyan barátainkkal, akiknak hasonlóan új Samsung órájuk van, csevegni lehessen. Ráadásul nem csak az Apple Watch-ban 2018 óta képességhez hasonló egy-egyes beszélgetéseket, hanem rögtön csevegőcsoportokat is támogat! Ilyen eszközzel sem rendelkezünk, de amennyiben kapunk hármat, akkor azzel is felveszünk egy adást!

Csapos: Kit keres?
Michael Knight, az órájához: Kit, kerestél?

Rossz vicz a múlt század végéről

A Google Asszisztens fejlesztéseként nemsokára már nem lesz szükséges a figyelemfelhívó “Hey, Google” szavakkal indítani a neki szóló parancsokat, hanem bizonyos dolgokat már anélkül is meg fog érteni. Kérdés, hogy géprabszolgáink meddig fogják az utasítgatást tűrni? Nem kéne legalább egy kérlek vagy egy köszönöm?

– Hey, Google! Kapcsold ki a mikrofont!
– Mikrofon kikapcsolva.
– Hey, Google! Kapcsold be a mikrofont!
– Mikrofon bekapcsolva.
Béla ekkor realizálta, hogy a magánbeszélgetéseit más is hallgathatja.

A magánélet vége – 2025-ös siker e-könyv

Persze gyakran jól jön, ha odafigyel ránk valaki, különösen vészhelyzetben! Az Apple ezt továbbgondolta, és a pletykák szerint a következő modellje képes lesz segélyhívásokat indítani az alacsony pályán keringő műholdakon (LEO) keresztül. Kérdéses, hogy kinek megy majd erről számla? A Hey Google-hoz hasonlóan vajon mi lesz a hívószó? Helló, Leó?

A vészhelyzetekben nagyon fontos a gyors reagálás, nemrégiben kezdték meg a kísérletezést, azzal hogy a tradicionális mentőjárművek helyett drónnal juttassák el a defibrillátort a szükséges helyre. Mi természetesen teljes mentőorvosok szállítása felé toltuk el a fejlesztési gondolkodást, mivel az eszköz önmagában, emberi segítség nélkül, alkalmatlan az életmentésre. Drón helyett szóba jöttek alternatív megoldások, mint a jetpack, avagy a sima légitaxi, ami elvileg kisebb helyre le tud szállni, mint az amúgy bravúros mentéseket végrehajtó mentőhelikopter. Ha már sürgősség, akkor a Vérlovagokról is szót ejtünk, egyben mindenkit bátorítunk a támogatásukra!

De hol voltak ezek, mikor elütötték a kajafutárt? Sokkoló video következik. A korábbi adásunkban bemutatott, egyik Yandex ételfutár robotot zöld lámpánál, zebrán gázolta el egy autó. Bebizonyosodott, hogy a hat kerék nem véletlenül került rá a lábára, hiszen a baleset után, kitört kerekét maga után vonszolva, visszaküzdötte magát a kis gép a járdára. Hova jut a világ? Emberek önvezető járműveket ütnek el, mi lesz a következő lépés? A robotok egymással küzdenek meg a placcért?

@rach.ipsa

Reply to @cody_offic it’s about as wonderful as you imagined 😂😵

♬ original sound – rach.ipsa

A Lyft bemutatta, hogy milyen autókkal indítja el az önvezető autó szolgáltatását 2023-ban. A Hyundai Ionic tetejére szerelt érzékelőrendszer és lidar úgy fest, mintha egy rendőrségi fényhíd tetejére egy hagyományos Kojak-lámpát applikáltak volna. Ennek a robottaxinak nem kell a buszsáv, mindenki reflexből lehúzódik előle!

A Harvard Jogi Kara kimutatta, hogy a villanyüzemű robottaxik használata nem hogy csökkenti, de éppen ellenkezőleg, növeli a környezeti terhelést. Azzal, hogy a járművek el kell jussanak a felhasználóhoz, ejuttassák a célhoz, majd eljussanak a legközelebbi feltöltőpontra, már eleve több energiát fogyasztanak, mint egy saját tulajdonú belső égésű motorral szerelt jármű, de az igazi problémát az jelenti, hogy a felmérések szerint olyanok használnák az ilyen megoldásokat szívesen, akik amúgy tömegközlekedéssel, kerékpáron vagy gyalog mennének.

Feltalálták a lánc nélküli elektromos biciklit! Persze ezt már régen, hiszen kardánhajtású kerékpárok már régóta léteznek. De ezúttal mechanikai hajtáslánc helyett elektromos rendszerrel oldják meg az erőátvitelt. A középagyban elhelyezett generátor a villamos rendszerre csatlakozva tölti az akkumulátort, amin keresztül a hátsó és/vagy első agymotort is meghajtja. Tisztára, mint a régi dörzshajtású dinamó a régi bringákon! Ez választ ad arra problémára, hogy a szállítóbringákon a hosszú, állandóan leugró olajos láncot mivel lehet helyettesíteni. Persze a kardántengelyt leszámítva. Fantasztikus a modern tudomány!

Ápolt

avatar
Benedict Waldorf
avatar
Charles Statler

Látogató

avatar
Viktor

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: