ZO090 Foglalkozása: ARgonauta

Ford the Lightning

Belemerülünk az önvezető autók kavargó forgatagába.
Kezd lecsengeni a hype, nyakunkon a piaci konszolidáció. A nagy gyártók szépen utolérték, illetve bekebelezték a kicsike-kocsikat, és újabb saját modellekkel rukkolnak elő.

Vajon megszerzik-e az utazás végén az Aranygyapjút?

A Zártosztály podcast 90. adása

Az elektromos autók piaca komolyan megváltozott az utóbbi két-három évben. Az önvezetés, a várakozásokkal ellentétben nemigen lépett túl az egyszerűbb vezetősegítő automatikákon. Mostanra a piac öntisztulásba kezdett és megindult az autonóm jármű ágazat konszolidációja. A Lyft, a Voyage és az Aurora is ígéretesen indult, mégis egyesülni kényszerült a nagyobb gyártókkal, úgymint Toyota, Cruise, Uber. Komolyan bezuhant a Waymo becsült piaci értéke is: a 2018-as évhez képest mintegy 85%-kal. Múlik a varázs?

Nem csoda, hogy ekkora mértékű lett a visszaesés, hiszen, mint kiderült, a villamos üzemű autóipar prófétájának számító Elon Musk, erősen túlzó állításokat tett. Legalábbis sokan vontak le hibás következtetéseket a kijelentéseiből, ami miatt a részvényei árfolyama ugrándozott, mint hülyegyerek a gumiasztalon. Az a megnevezés, hogy “teljesen önvezető” eléggé félrevezette azokat a Tesla vásárlókat, akik úgy gondolták, hogy szunyókálhatnak majd is a volán mögött – kivéve, ha az éppen félrevezet.

Ennél talán nagyobb átverés volt a Tesla bitcoinért értékesítése, amit nemrégiben vontak vissza. Állítólag a 1,5 milliárd dollár értékben felhalmozott bitcoin készleteiket is befagyasztják, mivel az annak fenntartásához szükséges energiamennyiség önmagában több, mint a villanyüzemű autóra átállás teljes széndioxid megtakarítása. Matek. Ennek az akciónak a hátterében, azért feltételezzük, nyomokban fellelhető az is, hogy a Tesla ellen a SEC bennfentes kereskedés és piacbefolyásolás miatt megkezdte a vizsgálatot. Mert a kriptovalutákat ugyan nem felügyelik, de a tőzsdei cégek pénzpiaci mozgásait igen.

A Ford az F150 legújabb, elektromos változatát a hangzatos Lightning elnevezéssel ruházta fel. Az Apple tulajdonosokat ki kell ábrándítanunk, a két Lightning csatlakozó nem lesz egymással kompatibilis. Viszont elképzelhetőnek látjuk, hogy a vissza a jövőből megismert villámcsapás segítségével közvetlenül tölthetővé válik az autó. Ezzel egyszerre több hype is meglovagolható, hiszen a villanyautók és a felhő technológiák kereszteződéséből születhet valami kirobbanó, forradalmi újítás. A tulajdonosok mindenesetre büszkén bemutathatják, hogy a Metallica nekik írt számot, miközben abban bíznak, autójuk tovább fog működni, mint az egyszeri villám. Főleg szép időben!

A Volkswagen nem százas: a Cargo új verziójáról lehagyta a római százast, így lett belőle Argo. Nem tudjuk eldönteni, hogy a magyar film, az amerikai film, az argonauták tévelygései avagy a százszemű Argosz adta az ihletet. Mi leginkább az utolsóra tippelünk, hiszen a kocsi tetején elhelyezett mindentlátó LIDAR akár komoly önvezetésre is képessé teheti a járművet. Pont ilyen van kisebb méretben a robotporszívók tetején, ami ennek ellenére még minden széklábnak nekiszalad. Biztató. Az argonautákra utalás is enyhe öngól, hiszen ki akarna a munkahelyétől hazáig tartó úton éveket bolyongani? Ha a navigációs szoftvert pedig Theseusnak kell szólítani, akkor a majdani vásárlók helyében legalábbis kezdenék aggódni.

Alternatív olvasatban az AR-GO tehát “kiterjesztett valóságú menet” lehet az elnevezés mögött húzódó szándék. Ebbe rögtön belelátjuk, hogy virtuális GTA-val lehetne csapatni az utcákon, a kocsi mögött repülő drónról sugárzott külső nézetes kamerán keresztül figyelve az autó körüli forgalmat. Ilyen esetekben a hálózati késleltetés akár balesetet is okozhat és a kocsi elhagyja az utat, avagy szakmai zsargonnal: “Ha lagel ő, jön a legelő”.

Ápolt

avatar
Benedict Waldorf
avatar
Charles Statler

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük